Statistici interesante si o dezbatere deschisa

0
421

Conform Asociatiei Europene pentru Produse Cosmetice, in fiecare zi peste 450 milioane de europeni folosesc sapun, sampon, balsam, deodorant, pasta de dinti, spuma de ras, aftershave, demachiant, parfum, produse de machiaj si multe altele.

In Europa traiesc peste 500 milioane de locuitori, conform unei statistici de la inceputul anului trecut.

Piata europeana de cosmetice, articole pentru toaleta si parfumuri a depasit suma de 58 miliarde de Euro. Doua mii de companii la nivel european, printre care se numara cateva firme multinationale-gigant, putin peste o mie de producatori mari si aproape o mie de mici ateliere operate in familie au peste 500.000 angajati numai in Uniunea Europeana.

Mai mult de 5 miliarde de produse de ingrijire personala sunt vandute anual la nivel european. Adica fiecare persoana din Europa foloseste cel putin un produs cosmetic pe zi, sapun, de exemplu. Consumatorul mediu plateste aproximativ aceeasi suma – zilnic – cat plateste pentru paine.

Ce se intampla in Romania?

In Romania, la nivelul anului 2010, erau putin peste 21 milioane de locuitori. Anul trecut, companiile care vand sapunuri si geluri de dus au raportat scaderi ale incasarilor cu peste 15% fata de anul 2009.

Sapunul solid are de infruntat o piata concurentiala, pentru ca sapunul lichid si gelulul de dus se vand din ce in ce mai bine. In valoare, per total retail, vanzarile de sapun solid din prima jumatate a anului trecut au fost de 81,3 milioane de lei, iar in volum de 4,6 milioane bucati. Vanzarile de gel de dus s-au ridicat in valoare la aproximativ 1,4 milioane de lei, iar in volum la 36,9 milioane bucati, in acelasi interval.

Conform unei statisici Nielsen, analiza vanzarilor gelurilor de dus a fost urmatoarea:
aprox. 20% in 2007
aprox. 30% in 2010

Sapunul lichid:
aprox. 10% in 2007
aprox. 15% in 2010

Sapunul solid:
aprox. 60% in 2007
aprox. 50% in 2010

Soap Mill este singurul producator de sapun lichid/sampon/gel de dus 100% natural din Romania, care, mai presus de toate este certificat cu 80% ingrediente organice de catre Austria Bio Garantie. Avand in vedere ca lansarea acestui produs a avut loc in luna ianuarie a anului trecut, va putem spune ca statistica referitoare la anul 2010 se pastreaza si in cazul produselor cosmetice organice si naturale.

Numai ca diferenta este foarte mica, deoarece daca adunam cele doua procente (sapun lichid si gel de dus) si raportam suma la procentul sapunului solid, constatam ca ele sunt extrem de apropiate.
Conform aceluiasi studiu Nielsen, ca si particularitate a pietei din Romania, gradul de utilizare (in cazul celor trei produse mentionate mai sus) este extrem de redus. Consumul mediu este cu mult mai mic decat al multor tari din Europa.

Potrivit Nielsen, daca vorbim despre piata produselor destinate bebelusilor si copiilor, aici lucrurile sunt diferite. In prima jumatate a anului 2010, s-au vandut 89.000 sapunuri solide in valoare de peste 2.500.000 lei, adica o medie de 28 lei per sapun solid. In aceeasi perioada, s-au vandut 37.000 litri de gel de dus, adica peste 110 mii sticle de 330 ml., cu o valoare de aproape 1.900.000 lei, rezultand un pret mediu de 17 lei per sticla.

Referitor la totalul pietei de sapunuri solide si geluri de dus, trei companii multinationale au atras impreuna peste 50% din totalul vanzarilor din Romania, anul trecut.*

Un consum ridicat de sapun si gel de dus se inregistreaza in gospodariile din Muntenia-Dobrogea, precum si in cele in care varsta capului familiei este intre 40 si 45 de ani.*

La nivelul Romaniei, gospodariile din Muntenia-Dobrogea reprezinta 25%, acestea achizitionand aproximativ o treime din totalul categoriei (cantitativ).*

Gospodariile cu capul familiei intre 40 si 49 de ani, care reprezinta 22%, cumpara peste 25% din volumul categoriei.*

* Sursa: GfK Romania, Panel de gospodarii

Gelul de dus s-a vandut in lunile ianuarie-iunie 2010 in proportie de 79% in hiper si supermarket-uri, pe ultimul loc fiind magazinele de cosmetice, cu doar 2,1%. In aceeasi perioada, sapunul solid s-a vandut in proportie de 64% in hiper si supermarket-uri si tot pe ultimul loc, cu nici 1 procent, s-au aflat magazinele de cosmetice. Sursa: Nielsen.

Daca citim cifrele ametitoare, in 6 luni s-au vandut aproape 200 mii bucati gel de dus + sapun solid, insemnand peste 33 mii de bucati lunar.

Concluzia aproape Shakespeare-iana… se spala romanii sau nu se spala? Va invit sa dezbatem aceste cifre si statistici aici, blog.soapmill.ro sau pe Facebook (click pe nume pentru a deschide).

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here